Saturday, February 19, 2011

realiti masyarakat masa kini??Haish!!


Assalamualaikum w.b.t
Hari ni saya ingin menulis sebuah entry yang boleh dibaca oleh semua lapisan masyarakat..
Realiti masyarakat masa kini? Ini pada pandangan dan perhatian saya..Saya pun x taw sama ada antum semua setuju atau tidak..


Realiti yang pertama is Couple
Couple tu benda yang wajib bagi remaja2 zaman sekarang..Rata-rata kalau ditanya mesti dah ada yang berpunya.. Ada pula yang duk tukar2 pasangan bila dah bosan dengan kekasih tu..macam tukar2 baju pula..Lebih mengejutkan lagi bila budak form 1 n 3 dah terlibat dengan zina.. Ada pulak yang berbangga-bangga pernah berzina dengan budak ni dengan budak tu.. Ya Allah..kecut perut dengar pasal ni..ibu bapa di luar sana sila lah awasi anak-anak dara anda sebelum nasi menjadi bubur dan awasi anak-anak teruna anda daripada merosakkan anak dara orang!
Patut lah couple itu haram kerana takut gejala zina berleluasa dan pembunuhan bayi semakin menjadi-jadi.. kesian pada bayi yang baru ingin melihat dunia tp dibunuh oleh ibu bapa mereka sendiri..Haish!!No couple until nikah!!


Realiti yang kedua is Dating
Begitu juga dengan berdating..Benda tu dah jadi perkara biasa dalam masyarakat sekarang.. Islam mengharamkan keluar berdua-duaan..ada juga manusia yang cuba mencari alternatif lain..X keluar berdua tapi membawa teman..boleh kah begitu?antum pkirlah sendiri..Tapi yang pasti setiap apa yang Allah larang tu ada hikmahnya..sape yang kita dating tu?awek?teman tapi mesra?Orang tu belum tentu lagi jadi isteri kita.Ditakdirkan xde jodoh xke membazir duit belanja awek korang tu..baiklah duit tu belanja mak ayah kat kampung kan lebih berkat!!Haish!!Xpayah lah nak berdating-dating sbm kawen n utk org yg blm tentu jadi isteri korang..lepas kawen lg seronok dan bahagia dating dgn isteri yang dah sah jadi teman sehidup semati kita..Barulah berbaloi-baloi..No Dating until Nikah ok!!


Realiti yang ketiga is Mukabuku
Rata-rata masyarakat kita sume da ada facebook..budak2 darjah 1 pun dah ada akaun fb sendiri!jgn xcaya..Kalo tengok dalam facebook muda-mudi sekarang ni..MashaAllah..Tanpa segan silu meletakkan picture rapat-rapatan,peluk-pelukan dengan gelifriend n buayafriend masing-masing..yang len plak tolong mdoakan kebahagiaan lah kononnya..tanpa kita sedar kita pun dapat dosa kerana bersengkokol dan bersetuju dengan tindakan depa ni..Kalo ikut kan bertunang pun xbleh tangkap gamba rapat berdua-duan..ingat lagi lecture sy mse kt jordan pernah bagitau.. dia cakap HARAM gambar berdua-duan dengan orang bukan muhrim dgn kita..tunang pun xbleh..kecuali dia dah sah jadi suami kita..
Lagi 1 hal letak picture yang x menutup aurat kt dlm fb..dengan bermacam2 gaya posing..nak tayang 1 dunia yang kita ni cantik lah..pada hal cantik mana pn kita akhirnya jadi santapan cacing n ulat..Kecantikkan seseorang wanita itu terletak pada sifat malunya yang tinggi dan juga agama yang ada dalam diri dia..


Realiti yang keempat is Kahwin
Dalam dunia ni sape lah yang xnak kawen..sume nk kawen betul x? Tapi niat kita berkahwin untuk apa? Kalo salah niat itu yang banyak yang terjadi kes cerai-berai..Nauzubillah.. Orang zaman sekarang dah x pandang agama n iman dalam diri seseorang..apa yang mereka pandang ialah berapa banyak harta yang kau ada??x hairanlah kalo seorang lelaki tu duda ke orang tua ke..asal banyak duit boleh je dapat anak dara..Itu kehendak individu..kalo dorg rasa harta boleh menjamin hingga ke syurga..go on lah..


Realiti yang kelima is Bertudung
Realiti sekarang bertudung bukan kerana perintah Allah or takut kepada Allah..tapi sekadar suka-suka..Bila nak pergi jalan baru nk bertudung.Bila pergi masjid baru nak pakai tudung..bila nak akad nikah baru bertudung..lepas akad nikah tudung ntah ke mana..Haish!!Tudung pula di jadikan fesyen..makin lama tudung makin singkat dan makin jarang..Xkisah la korang nak pakai tudung ke selendang ke..asalkan tutup dengan sempurna..kena lah melebihi dada..makin labuh makin elok..
sejuk mata memandang :)

Kesimpulannya,wahai remaja-remaja di luar sana saya menyeru kepada anda..buatlah apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang..apa pun yang korang buat ingatlah korang bakal ada anak 1 masa nanti..apa yang korang buat x mustahil anak korang pn akan buat malah lebih teruk dari yang anda buat..INGATLAH!!WHAT U GIVE U GET BACK!!
adakah anak gembira sekiranya anak anda begini seperti anda dahulu??







What u give u get back..



Blogger Templates

0 comments:

Post a Comment

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws
 

Hidup Matiku Hanya UntukMu Copyright © 2011 by serikandimurobbi Blogger Template